The Office eli Konttori on hyvin suosittu sarja, jota tähdittävät Steve Carell, John Krasinski, Jenna Fischer, Rainn Wilson sekä monet muut sarjasta tunnetuksi tulleet näyttelijät. Tässä artikkelissa on hieman mietteitä kyseisestä sarjasta, ja sarjan hahmojen tarinoista.
Michael Scott osasi työnsä hyvin
Vaikka sarjassa vähän mollataan Steve Carellin näyttelemää Michael Scottia moneen otteeseen, niin hän osasi oikeasti hoitaa hommansa yllättävän hyvin, kun tuli kyse asiakassuhteiden ylläpitämiseen. Tietenkään Michael ei välttämättä ollut sarjassa niin sanotusti maailman paras pomo, vaikka hän kovasti tykkääkin esitellä itselleen ostamaansa mukia, jossa niin lukee, mutta hän osasi kyllä hoitaa myyntityön sekä asiakassuhteet huolella. Ja nyt kerromme tästä hieman lisää.
CRM
Usein kun puhutaan CRM:stä, niin joku heti kysyy mikä on crm. CRM tarkoittaa englannin kielellä “Customer Relationship Management”, eli asiakassuhteiden ylläpitoa. Se on yksi olennaisimmista asioista yrityksen pyörittämisessä, sillä kuten arvata saattaa, jos asiakkaat kaikkoavat, niin yritys ei voi pysyä pystyssä. Asiakkaan ja yrityksen välillä tulisi siis olla hyvä sekä kestävä suhde, jota yritys yrittää ylläpitää aktiivisesti.
Tämän takia Michael Scott oikeasti on melko hyvä pomo, sillä kuten sarjassa moneen kertaan huomataan, niin hän osaa pitää asiakkaisiin hyvät suhteet, ja hän tietää asiakkaistaan kaiken. Tästä voi olettaa että se onkin yksi niistä syistä, miksi hän on päässyt yrityksessä esimiehen asemaan, sillä rehellisesti ajateltuna hän on työntekijöitään kohtaan melko omituinen ja lepsu. Siitä huolimatta hän tietää, että asiakassuhteiden ylläpitäminen on tärkeä osa yritystä, ja sen takia asiakkaat usein ostavatkin paperinsa Michael Scottin yritykseltä, vaikka muilta yrityksiltä saisikin jopa halvemmalla samaa tuotetta.
Miksi CRM on tärkeää?
Kuten Michael Scott sarjassakin taisi jossain välissä sanoa, niin asiakassuhteiden ylläpitäminen on yritykselle hyvin tärkeä asia. Asiakkaat tulee ottaa huomioon, sillä jos näin ei tapahdu, niin asiakkaat saattavat siirtyä hankkimaan tuotteensa tai palvelunsa joltain muulta yritykseltä, joka osaa pitää suhteita paremmin yllä.
Näin ollen voisi ajatella, että se voi olla jopa kaikkein tärkein asia, johon yrityksen pitäisi kiinnittää huomiota, sillä jos asiakkaat kaikkoavat huonon asiakkuuden hallinnan takia, niin yritys voi menettää siinä paljon rahaa – ja yritys tarvitsee asiakkaita toimiakseen. Yritysten onneksi nykyään on olemassa CRM-järjestelmiä, eli niin sanottuja asiakkuuden hallintajärjestelmiä, joiden avulla suhteita voi pitää yllä entistä helpommin. Nyt kerromme aiheesta hieman lisää.
CRM-järjestelmät helpottavat yrityksen arkea
CRM-järjestelmä on eräänlainen IT-tuki, joka helpottaa yrityksen asiakkuudenhallintaa antamalla yritykselle täyden hallinnan asiakastietoihin, auttaa yritystä esimerkiksi asiakastutkimuksien tekemisessä, avustaa myynti- sekä markkinointistrategioiden suunnittelussa, ja antaa yritykselle hyvin sopivia ratkaisuja asiakastukeen sekä analyyseihin liittyen.
CRM-järjestelmän avulla yritys voi siis saada aikaan vahvemmat suhteet asiakkaisiin, ja näin tehdä asiakkaista tyytyväisiä varmistaen, että he ovat tulevaisuudessakin yrityksen asiakkaita. CRM-järjestelmät helpottavat yrityksen arkea monilla eri tavoin säästämällä yritykselle esimerkiksi aikaa sekä rahaa, koska niiden avulla voi löytää kaiken tarvitsemansa samasta paikasta, kun puhutaan asiakkuuden hallinnasta.