Viihdealan yksi tärkeimmistä tehtävistä on aina ollut uusien trendien luominen suurille massoille. Vaikka itse viihdepuoli priorisoidaan katsojamäärien kasvattamisessa, monelle ihmiselle tulee yllätyksenä se, miten TV-sarjojen ulkopuolinen rahoitusmalli muuttaa sarjojen tuotantoa. Ehkä paras esimerkki tulee vaate- ja muotialan vaikutuksesta televisiosarjoihin.
Sinkkuelämää
90- ja 2000-luvulla mainetta niittänyt Sinkkuelämä sarja seurasi neljän naisen elämää New York kaupungissa. Nämä neljä naista, Carrie Bradshaw, Samantha Jones, Miranda Hobbes ja Charlotte York, olivat ja ovat yhtä monelle naiselle vaikuttava esikuva. Varsinkin Carrie Bradshawn kenkävalikoimaa kadehtivat miljoonat naiset ympäri maailmaa. Hyväksi onneksi nykyään laadukkaita converse kenkiä löytää varsin helposti.
Kysymys kuuluukin, että miten sarjaa rahoitettiin niin monen vuoden ajan? Yksi teorioista viittaa juuri muotialaan, joka osasi käyttää varsin ovelasti hyväksi Sinkkuelämän tarinaa ja hahmoja. Tarkemmin sanottuna esimerkiksi kenkäsuunnittelijat ostivat oikeuden mainostaa omia tuotteita sarjan hahmojen kautta. Sama pätee laukkuihin, illallismekkoihin ja jopa sisustus-design alaan.
Frendit
Eittämättä kaikkien aikojen suosituin TV-sarja, Frendit ei ollut yhtä räikeä muotimaailman äänitorvi kuin yllämainittu Sinkkuelämä. Sarjassa ei seurattu neljää muodikasta naista vaan joukko ystävyksiä, jotka muistuttivat kaikki Matti Meikäläistä.
Tästä huolimatta Frendit-sarjan tähtien pukeutumista seurattiin silmä tarkkana. Esimerkiksi nykyään Jennifer Annistonia pidetään yhtenä parhaimpana pukeutujana kun taas Matt Leblanc nähdään jokainen vuosi uusien vaatemerkkien mainoksissa.
Kauniit ja Rohkeat
”Kaunarit” eli amerikkalainen saippuasarja, jossa jo kohta 25 vuoden ajan Ridge Forresterin avioliittojen määrä ei pysty laskemaan kahden käden sormilla, ihastutti suomalaisia katsojia monen vuosikymmenen ajan. Sarjan näyttelijöitä pidettiin Suomessa muotimaailman seksisymboleina, vaikka kotimaassaan he olivat B-luokan näyttelijöitä. Tästä huolimatta sarjan vaikutus sen ajan muotimaailmaan oli kiistaton.
Huhupuheiden mukaan Kauniit ja Rohkeat toimi ikkunana uusille muotisuunnittelijoille ja he olivat myös valmiita maksamaan kovia summia saadakseen pukea esimerkiksi Ridge Forresterin omilla tuotteilla.
Sillä Silmällä
Vaikka 2000-luvun alkupuolella Suomeen rantautunut Sillä Silmällä-sarja ei koskaan kasvanut yllämainittujen sarjojen kaltaiseksi kultiksi, oli sen vaikutus muotimaailmaan huomattava. Joukko homoseksuaaleja miehiä otti tehtäväkseen laittaa karut heteromiehet metroseksuaalisempaan suuntaan antamalla jokapäiväisiä vinkkejä vaatetuksesta, kokkauksesta, sisustamisesta sekä kulttuurista. Sarjassa nähtiinkin usein tuotesijoittelua. Monien yllätykseksi sarjan suosio kasvoi erityisesti miehien keskuudessa.
Kuten huomaat vaatetusalan suosio riippuu hyvin pitkälti populaarikulttuuriin kanssa tehdystä yhteistyöstä. Oli kyseessä sitten Carrie Bradshaw, Frendien Rachel, ”Kaunareiden” Ron Moss tai David Beckham, vaatesuunnittelijat tarvitsevat TV-sarjoja markkinointistrategiassaan.